زودپز یا آرام پز
نوشته شده توسط : درسا حسینی

وقتی برای خرید جهیزیه ام اقدام کرده بودم بسیار سردرگم بودم و نمیدانستم که از چه نوع مارک و برندها و به خصوص چه دستگاه هایی را خریداری کنم. یکی از چالش هایی که برای من ایجاد شده بود انتخاب بین زود پز و پلو پز بود. بدین منظور تصمیم گرفتم تا مقایسه ای کامل و جامع در رابطه با این دوتا دستگاه انجام دهم. در ادامه این مقاله این نکات را به طور کامل برای شما شرح خواهم داد! پس اگر شما هم همانند من دچار چنین چالش هایی شده اید پیشنهاد میکنم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا با ویژگی های مختلف این دو دستگاه شگفت انگیز آشنا شوید . خب در ابتدا تصمیم داریم تا شما رو با زودپز و آرام پز آشنا کنم و سپس چگونگی کارکرد آن ها را برای شما شرح دهم .

زودپز

زودپزها به دلیل کوتاهی مدت زمان پخت غذا و کاهش مدت زمان قرار گرفتن در معرض حرارت و حفظ آب درون مواد غذایی، خواص غذاها را تا حدود زیادی حفظ می کنند؛ اما از طرفی پختن غذا در زودپز مانند شمشیر دولبه است چرا که از یک سو به دلیل اینکه غذا در مدت زمان کمتری پخته می‏شود، تخریب ویتامین‏ها کاهش پیدا می‌كند ولی از سوی دیگر، درجه حرارت و فشار بالای زودپز باعث تخریب سریع‏تر ویتامین‏ها می‏شود. البته در مجموع به دلیل اینکه غذا در زودپز سریع‏تر پخته می‏شود و ترکیب‏های آن کمتر در معرض هوا قرار می‏گیرند، اثر مخرب بر ویتامین‏ها کمتر از پخت غذا در آرام‏پز یا به روش‏های پخت معمولی است.
از نظر ارزش غذایی و حفظ مواد معدنی نیز پخت غذا در زودپز و آرام‏پز تاثیر مخرب چندانی بر موادمعدنی ندارد و به‏طور کلی هنگام پخت غذا، موادمعدنی مانند ویتامین‏ها از بین نمی‏روند.

یک زودپز چگونه کار می‌کند؟

زودپزها با استفاده از بخار فوق‌العاده گرم، محیطی با فشار بالا ایجاد می‌کنند که شبیه به آرام‌پز عمل می‌کند، اما بسیار سریع‌تر از آن است.
به یاد داشته باشید، اگر بخواهید محتویات داخل آن را بررسی کنید و درش را باز کنید، باید دوباره آن را روی فشار کامل بگذارید که به این صورت ممکن است کمی بیشتر طول بکشد.
اجاق گرمکن بیشتر زودپزها، در بالای آنها قرار دارد، بنابراین باید مراقب آنها باشید (معمولاً آرام‌پزها به نظارت کمتری نیاز دارند).

آرام پز

همانطور که از نامش پیداست، برای پختن غذا از حرارت کم استفاده می‌کند. در واقع آرام‌پز برای تهیه غذا از حرارت مرطوب استفاده می‌کند و مدت زمان زیادی را صرف آماده شدن غذا می‌کند. بعضی از غذاها را نمی‌توانید در آرام پز درست کنید ولی درست کردن بعضی غذاها مانند سوپ‌ها، سبزیجات، گوشت، ماهی، نان و حتی دسرها عالی هستند

یک آرام‌پز چگونه کار می‌کند؟

چوب سرامیک درون آرام‌پز بر روی جسمی لطیف قرار دارد.
شما طبق معمول مواد اولیه غذا را آماده می‌کنید و آنها را درون آرام‌پز می‌ریزید.
بسته به نوع گوشتی که استفاده می‌شود و همچنین تنظیمات (درجه حرارت و کم یا زیاد)، می‌توانید هنگامی که سر کار هستید یا شب قبلش، بگذارید غذایتان بپزد و پس از چند ساعت، یک غذای تازه و داغ بخورید.

آرام پز و زودپز کدام برای طبخ غذا بهتر هستند

در محل اتصال درپوش به بدنه زودپز، حلقه ای لاستیکی وجود دارد که از خارج شدن بخار آب جلوگیری می کند‎.‎‏ روی درپوش زودپز یک دریچه اطمینان وجود دارد‎.‎‏ وقتی فشار بخار آب به حدی می رسد که ظرف نمی تواند آن را تحمل کند، این دریچه باز می شود تا بخار آب از آن خارج شود. قبل از بستن در زودپز سوپاپ یا دریچه اطمینان و روزنه خروج بخار را بررسی کنید و از باز بودن آن مطمئن شوید. در صورت لزوم و وجود پارگی و خرابی، حلقه لاستیکی را تعویض کنید. در این زودپزها موارد ایمنی در نظر گرفته شده و در صورت زیاد شدن فشار بخار، در زودپز جدا نمی شود و محتویات ظرف در آشپزخانه پخش نمی ‏گردد. در این زودپزها، نشانه اولیه بالا رفتن بیش از حد فشار، صدایی شبیه سوت است که فرد را از خطر مطلع می ‏کند. در صورت عدم توجه افراد و ادامه این روند شیر خروج فشار اضطراری فعال می شود. برای پیشگیری از این اتفاق یک شیر خروج فشار اضطراری در نظر گرفته شده است که در صورت بالا رفتن بیش از حد فشار، فعال می شود

پلوپز و آرام‌پز

اگر از زودپز که قرار است زمان پخت مواد غذایی را به حداقل خود برساند بگذریم، باقی لوازم و تجهیزات مثل پلوپز و آرام‌پز با استفاده از تجهیزاتی الکترونیک سعی در مدیریت زمان دارند نه سرعت پخت؛ چون زمانی که کاربر مشغول انجام کارهای دیگری خارج از منزل است، این لوازم مشغول پخت و پز و آماده کردن خوراکی خوشمزه برای خانواده هستند.

اگر شما هم جزو این گروه هستید و برای خرید یکی از این دو وسیله روانه بازار شده‌اید بد نیست بدانید ریزه‌کاری‌های خرید این دو وسیله به واسطه ساختار یکسانشان تقریبا شبیه به یکدیگر است و کافی است کمی با دقت مدل موردنظرتان را انتخاب کنید. در حالی که نباید فراموش کنیم استفاده از این تجهیزات می‌تواند مزیت‌هایی چون تغییر الگوی مصرف خانواده در موادی چون روغن داشته باشد.

 





:: بازدید از این مطلب : 69
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 13 آبان 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: